Vandaag de dag zijn er een heleboel verschillende soorten mazoutbranders op de markt: van gele en blauwe vlambranders over grijze of Low-NOx-branders tot de technologisch hoogstaande modulerende olieverdampingsbrander. Al deze types optimaliseren de verbranding en beperken daardoor de uitstoot van schadelijke stoffen. Zo bewijzen ze het milieu een dienst: hedendaagse mazoutbranders veroorzaken nog nauwelijks roetvorming, CO of stikstofdioxiden. Daardoor is bovendien het onderhoud van deze mazoutbranders een pak eenvoudiger geworden. We leggen de werking van de populairste types even uit.

De werking van een vlambrander

Om warmte uit mazout vrij te maken, moet de brander de stookolie vergassen of verstuiven, om zo het contactoppervlak tussen de lucht en de brandstof te vergroten en de vloeistof in vergaste of verstoven vorm te ontsteken met een elektrische vonk. Dit leidt tot vlamvorming. De vrijgekomen warmte wordt vervolgens overgedragen op een warmtegeleidende vloeistof (water, bijvoorbeeld). Dit gebeurt via de ketel, die de rol van warmtewisselaar op zich neemt.

Soorten mazoutbranders

Net zoals je bij mazouttanks heel wat opties hebt (je hebt bijvoorbeeld keuze uit een boven- of ondergrondse tank), bestaan er allerlei soorten mazoutbranders, elk met hun eigen werking.

Blauwe vlambrander

De blauwe vlambrander is een erg populaire mazoutbrander: dit knappe staaltje technologie stoot amper roet of CO uit, omdat het de brandstof zo goed als volledig verbruikt. Je herkent dit type brander aan de typische blauwe vlam. Die ontstaat door de bijna volledige vergassing van de verstoven brandstof. De vlam heeft een lagere vlamtemperatuur, wat de vorming van stikstofoxide of NOx tegengaat. Het geheim van de blauwe vlambrander zit in de interne (CO en roet) en externe (NOx) hergebruik van de warme verbrandingsgassen.

Low-NOx-brander of grijze vlambrander

De Low-NOx-brander of de grijze vlambrander gebruikt een nieuwe verbrandingstechniek om – de naam zegt het zelf al – minder NOx te creëren. Low-NOx-mazoutbranders mengen de lucht en de brandstof op zo’n manier dat er een grotere vlam ontstaat, waardoor de hete delen ervan minder zuurstof bevatten en er minder hoge piektemperaturen ontstaan. Dit vertraagt de vorming van NOx, zonder aan verbrandingsefficiëntie in te boeten.

Gele vlambrander

Een gele vlamverbrander is de klassieke uitvoering van de mazoutbrander, maar onderging een hele evolutie voor een betere werking. Voor een hoog rendement en minder uitstoot van schadelijke stoffen is een correcte afstelling wel noodzakelijk.

Modulerende olieverdampingsbrander

De verwarmingssector staat niet stil. Er komen telkens nieuwe types stookolieketels op de markt, dus moeten ook de mazoutbranders volgen. In een moderne modulerende stookolieketel vind je een bijzonder efficiënte modulerende olieverdampingsbrander terug. Deze mazoutbrander verwarmt de verbrandingslucht tot 320 à 360 °C.  Als de stookolie in de hete vlucht wordt verstoven, verdampt de vloeibare brandstof meteen, waardoor de stookolie onmiddellijk ontstoken wordt.

Geen ontploffingsgevaar bij verbranding

Stookolie is uiteraard ontvlambaar, maar je hoeft je geen zorgen maken: mazout is een veilige brandstofoplossing en ontbrandt niet zomaar. Heb je vragen over je mazoutinstallatie of de opslag van stookolie? Neem dan contact op met een MazoutExpert.

Deze berichten zijn misschien interessant