Tips om beter te slapen? De kamertemperatuur is heilig!

Ga terug naar het overzicht
tips om beter te slapen

Lig jij elke avond te woelen voordat je de slaap kunt vatten? Of ben je midden in de nacht uren wakker, omdat er ineens van alles door je hoofd schiet? Je bent niet de enige: zes op de tien werkende Belgen slaapt te weinig, zo blijkt uit het Nationaal Gezonderzoek 2018 van verzekeraar NN waaraan 1.900 werkende Belgen deelnamen tussen 20 en 65 jaar. 55% van de werkende Belgen komt moe naar het werk. Ben jij een van hen? Dan heb je vast baat bij deze slaaptips!

Slaaptekort: minder onschuldig dan het lijkt

Om het belang van slaap te duiden, halen we graag nog enkele frappante cijfers aan uit het Nationaal Gezonderzoek – namelijk dat uitgeslapen Belgen optimistisch door het leven gaan (83%) en zich zeer gelukkig voelen (54%). Van onze niet-uitgeslapen landgenoten voelt slechts een minderheid zich zeer gelukkig (35%). Maar je hoeveelheid slaap heeft niet alleen een invloed op je geluksgevoel. Andere gevolgen van te weinig slaap zijn:

  • meer kans op een auto-ongeval
  • dipjes overdag
  • concentratieproblemen
  • een slechter geheugen

Als je slaaptekort chronisch is of wordt, hangt er zelfs een grote kans op psychologische stoornissen aan vast zoals angst, depressie of psychose.

Slaapproblemen? Probeer deze tips om beter te slapen

Tijd om iets doen aan je ‘slaaphygiëne’? Deze tips helpen je vast een heel eind op weg. 

  • Sta zo veel mogelijk op hetzelfde uur op en ga zo veel mogelijk op hetzelfde uur slapen (ja, óók in het weekend), om jezelf een slaapritme aan te leren.
  • Verlucht je slaapkamer voldoende.
  • Maak van je slaapkamer een stille en donkere ruimte.
  • Probeer ’s avonds niet te zwaar te eten.
  • Leg je smartphone weg ruim voor je gaat slapen.
  • Bewaak de temperatuur in de slaapkamer. De ideale temperatuur ligt tussen 14 en 16 graden, dus je hoeft de ruimte waar je slaapt zeker niet even hard te verwarmen als bijvoorbeeld de woonkamer! Bovendien helpt het om een warm bad of een warme douche te nemen voor je onder de wol kruipt. Dan lok je een daling van je lichaamstemperatuur uit wanneer je de koude slaapkamer binnenkomt en geef je je lichaam een teken dat het moet rusten. Zo komt de productie van het slaaphormoon of melatonine op gang.

Gerelateerde berichten

Benieuwd hoe ver het staat met hernieuwbare vloeibare brandstoffen zoals met waterstof behandelde...
Benieuwd hoe de verhouding van mazout, gas en zonne-energie de komende decennia zal evolueren? Lees...