Frank Scherens

"De meeste eigenaars die hun ondergrondse tank preventief vervangen kiezen voor een bovengrondse tank. Hier was dat anders."

Vervangen van een ondergrondse stookolietank

Na een erfenis beslisten de eigenaars van deze woning om ze een opfrisbeurt te geven en nadien te verhuren. Ook de ondergrondse stookolietank werd vervangen.

De meeste eigenaars die hun ondergrondse tank preventief vervangen kiezen voor een bovengrondse tank. Hier was dat anders.

- Frank Scherens, zaakvoerder van de firma Bel Group

Preventief vervangen

De woning dateert uit de jaren 70. De verwarming uit de eind jaren 90 werkt nog perfect, maar de nieuwe eigenaars wilden voorkomen dat de tank op termijn voor problemen zou gaan zorgen.

Daarom beslisten ze de oude tank uit te graven en een nieuw model te plaatsen.

Vloeibare brandstoffen hebben nog toekomst

Een van de nieuwe eigenaars wou niet overstappen op aardgas uit schrik, maar maakte zich zorgen over de evolutie van de wetgeving inzake het renoveren van verwarmingsinstallaties. Volgens Frank Scherens maken vloeibare brandstoffen een hele evolutie door en zullen ze er altijd beschikbaar blijven.

Het probleem is dat consumenten overstelpt worden met informatie die niet altijd klopt en dat ze er soms in verdwalen.

- Frank Scherens

Welk type stookolietank kiezen?

Nadat de klanten gerustgesteld waren over het behouden van hun stookolieketel, moesten ze kiezen welk soort tank ze wilden. Een bovengrondse tank is makkelijk te installeren en kost minder doordat er geen grondwerken nodig zijn. Maar dat is niet het enige wat telt.

De ligging van het gebouw maakte de situatie technisch erg complex. Voor een bovengronds model beneden in de tuin moest de aansluiting op de verwarmingsketel aangelegd worden dwars door een brede helling.

Daarom beslisten de klanten om het bij een ondergronds model te houden op dezelfde plaats, wat bovendien mooier is.

De installateur controleerde ook of de water- en gasleidingen voldoende ver uit elkaar lagen en of de omgeving van het terrein stabiel genoeg was om veilig te kunnen werken.

Welke capaciteit?

Het meest werd er gepraat over de capaciteit van de tank. “Zoals meestal raadde ik een model van 2500 liter aan. Dat is ideaal, want je kan in één keer meer dan 2000 liter tanken en dat betekent een goedkoper tarief.”

Vorige lente is de prijs van stookolie sterk gedaald. Daarom opteerden de klanten voor een tank met een grotere capaciteit, kwestie van een voorraadje stookolie in te slaan aan een goede prijs.

De eigenaars kozen een stalen model met alle voorgeschreven apparatuur zoals lekdetectie en overvulbeveiliging.

Eénpijpsysteem

Standaard vervangt de installateur altijd de leidingen van de tank. “Ik neem geen enkel risico met de leidingen, vooral die van de voeding. Een paar vuiltjes kunnen al een panne veroorzaken”, legt de installateur uit.

Met een tweepijpsysteem heb je geen lekmelding bij verlies op de retour. Daarom is hij voorstander van een éénpijpsysteem.

Tip van in4fuels

Een fluit als overvulbeveiliging is een preventief systeem dat verwittigt wanneer de tank bijna gevuld is, maar biedt geen automatische beveiliging tegen het overvullen.  Voor een goede werking is een correcte installatie essentieel. Leg de werking van het fluitje uit aan uw klanten en check bij elk onderhoud of alles in orde is met het systeem. Voorkomen is beter dan genezen.