Mazout bestellen? Dit vind jij als klant belangrijk!

Ga terug naar het overzicht
Mazout bestellen

We houden graag de vinger aan de pols, en hoe doen we dat beter dan via een uitgebreide enquête? Eind vorig jaar bevroegen we maar liefst 2.217 Belgische mazoutgebruikers om na te gaan waaraan ze belang hechten op het vlak van verwarming en welke gewoontes ze zoal hebben. De resultaten betekenden een schat aan nuttige informatie voor mazoutleveranciers, omdat die zo een optimale service kunnen garanderen. Maar ook voor jou als consument zijn ze interessant. Wist je bijvoorbeeld dat telefonisch mazout bestellen nog altijd de voorkeur geniet, en dat het belang van prijs lichtjes gedaald is ten opzichte van ons vorige onderzoek? Lees verder om het volledige plaatje te ontdekken!

Mazout bestellen

De meeste mensen bestellen mazout dus het liefst telefonisch (66%), gevolgd door onlineaankopen (16%). De laatste groep bestellingen gebeurt vaak via smartphone (namelijk in 20% van de gevallen).

Wanneer mensen mazout bestellen, hangt vooral af van de prijs. Staat die gunstig, dan gaat 44% van de consumenten over tot bestellen. Dat is nog altijd een aanzienlijk aandeel, maar zoals we in de inleiding al vermeldden: in 2017 ons vorig onderzoek lag het percentage dat prijs als doorslaggevende factor beschouwde nog iets hoger, namelijk op 51%. De invloed van de seizoenen op de bestelperiode neemt licht af, wellicht door het veranderende klimaat.

Andere factoren die mazoutgebruikers ertoe bewegen hun tank te laten vullen? 7% van de deelnemers aan de enquête vinkte aan: “Als ik zelf voldoende ruimte heb om te kunnen bestellen”. De invloed van hun financiële situatie weegt dus iets minder door. Conclusie: mazoutgebruikers plannen hun mazoutbestelling dus beter en letten vooral op de prijs.

De prijs van mazout

Omdat de prijs zo’n belangrijke rol speelt in het beslissingsproces, polsten we ook naar de manier waarop de gemiddelde consument die in de gaten houdt. Uit onze enquête bleek dat 14% van de participanten de prijs opvolgt via nieuwsbrieven, en dat 6% zelf de prijzen wekelijks checkt. Op onze site vind je een handig en up-to-date prijsoverzicht. Bovendien krijg je elke maand de beste energietips in je mailbox als je je inschrijft voor onze gratis MazoutMails.

Het contact met de leverancier

Hoewel de mazoutprijs nog altijd enorm weegt op het beslissingsproces, neemt het belang van kwaliteit en service steeds toe. Nu al vindt 17% van de respondenten die twee factoren belangrijker dan de prijs. Concreet verwachten mazoutgebruikers dat hun leverancier hen zekerheid biedt in de vorm van een vlotte opvolging van de bestelling, een heldere bevestiging en dito prijsofferte, een duidelijke leveringsdatum (of leveringsperiode). Tot slot verwachten ze info over wettelijke veranderingen rond mazout en hulp bij tankcontroles van hun leverancier.

Mazout en de consument

Mazout heeft tal van voordelen, maar welke vind jij als stookoliegebruiker nu het belangrijkst?

Het belang van het rendement is voor 69% van de mazoutgebruikers een bepalende factor, gevolgd door optimalisatie van verbranding en milieuvriendelijkheid (met 43%). Op dat vlak kan de stookoliegebruiker trouwens nog wel wat bijleren: zo heeft slechts 23% al gehoord van milieuvriendelijke, vloeibare brandstoffen en kent slechts 31% het verschil tussen 10 en 50 ppm.

Behoor jij tot die 69% die geen idee heeft wat 10 of 50 ppm betekent? Ppm staat voor ‘parts per million’ of deeltjes per miljoen. Voor mazout betekent een concentratie van 10 ppm dat er per miljoen delen 10 delen zwavel aanwezig zijn. Sinds januari 2016 is in ‘gasolie verwarming’ (voorheen ‘mazout normaal’) het zwavelgehalte gedaald van 1.000 ppm naar 50 ppm. ‘gasolie diesel’ (voorheen ‘mazout extra’) doet het nog beter met 10 ppm.

Gerelateerde berichten

We deden een onderzoek naar de gewoontes van de Belg wat betreft het onderhoud van zijn...
In bepaalde gevallen kan er een verschil zijn tussen de hoeveelheid mazout die je bestelde en de...